Czas czytania to tylko niecałe 3 minuty 🙂

Rano deszcz, a w nocy minusowe temperatury i opady śniegu – to warunki sprzyjające kontuzjom. Wystarczy, że źle staniesz i skręcenie nogi gotowe. Opuchlizna, siniak i trudności z chodzeniem przez towarzyszący mu ból. Jak szybciej go uśmierzyć i wrócić do formy?

Skręcenie I stopnia

Czyli to, z którym możemy poradzić sobie sami, w innym przypadku lepiej udać się do lekarza. Towarzyszy mu opuchlizna, czasem niewielkie zasinienie i ból przy chodzeniu. U niektórych jest on niewielki, jednak czasem potrafi dać w kość, szczególnie, gdy staniemy na jakąś nierówność. Skręcenie kostek to można powiedzieć moja specjalność, dlatego w kilku patentach pokażę Wam, jak szybciej sobie poradzić z bólem i szybciej wrócić do formy.

Unieś nogę wysoko

Usiądź i unieś nogę na wysokość piersi. Najlepiej połóż ją na krzesło albo wyższy stolik i oprzyj na poduszce. Położenie nogi na twardą deskę spotęguje ból, a tego raczej chcesz uniknąć. Zapamiętaj tę pozycję, bo tak będziesz teraz spędzać większość czasu.

Stosuj zimne kompresy

Pamiętaj tylko, żeby robić to z umiarem. Nie chodzi o to, aby zamrażać nogę, ale uśmierzyć ból, więc 30-minutowe kompresy z lodu powinny wystarczyć. Lekarze zalecają (przynajmniej mój) okładanie nogi woreczkami z lodu albo mrożonkami jak groszek. Małe kuleczki dobrze ułożą się na stopie i nie będą uwierać bolącego miejsca. Jeżeli nie masz mrożonek, wystarczy, że rozbijesz trochę lód i włożysz go w woreczek, a następnie zawiniesz w ręcznik. Przykładając do kostki całą bryłę lodu, noga zacznie bardziej boleć.

Owiń kostkę opaską elastyczną

Musisz usztywnić staw skokowy, który jest naruszony przez skręcenie. Najlepiej do tego nada się opaska elastyczna albo specjalna gumowa opaska, którą możesz kupić w aptece albo w sklepie ortopedycznym. Wygląda tradycyjnie, jednak zamiast ostrej zapinki ma wszyty rzep, przez co dobrze sprawdza się przy skręceniach u dzieci.

Stosuj żele przeciwbólowe

Na rynku jest wiele specyfików w postaci żelu zawierających substancje przeciwbólowe, które pomagają w kontuzjach. Lekarze często zalecają je przy poważniejszych urazach (skręceniu typu II czy III), jednak śmiało możesz je stosować, aby zmniejszyć ból i obrzęk. Pamiętaj, że nie wolno stosować maści rozgrzewających, więc niech nie przyjdzie Ci do głowy smarowanie maścią końską (chyba że tą chłodzącą – bo taka istnieje).

Okłady z kapusty

Czyli sposób każdej babci na opuchliznę! Lekarze nie mają badań klinicznych, które potwierdzałyby skuteczność liścia z kapusty jako panaceum na spuchnięte kostki. Możesz spróbować, na pewno nie zaszkodzi. Pamiętaj tylko, że liść trzeba rozbić tłuczkiem jak schabowego i położyć na stopę. Trzymaj 30 minut i zdejmij liść. Stosując wszystkie domowe czary-mary uśmierzające ból, pamiętaj, żeby jak najmniej chodzić. Nie nadwyrężaj nogi, bo kontuzja utrzyma się dłużej. Siedząc, trzymaj ją wysoko, opartą najlepiej o poduszkę czy koc. Nie obciążaj jej zbytnio, a szybciej wrócisz do formy.

ZOBACZ TAKŻE: Jak szybciej pozbyć się siniaków?